Spotify & Thåström sammanfattar veckan

Har i veckan upptäckt Spotiy. Har varit sugen på att fixa det ett tag nu, men inte fått nån inbjudan efter veckor på väntelistan. Hade ju en gratis inbjudan som väntade på mig genom Bredbandsbolaget, men jag hade uppfattat det som att det bara gällde betalversionen, som man sen var tvungen att säga upp sen när man inte ville betala 99.- efter gratisperioden (och man orkar ju fan inte vara aktiv och hålla reda på uppsägelsedatum i dessa dagar). Men så upptäckte jag ju att man kunde VÄLJA vilken version man ville ha. Pang Tjoff Bom! som Bob Kane  kanske skulle ha uttryckt det, så var programmet nere och jag flöt genom Spotifyströmmarna. Fantastiskt!

Inte nog med är det utomordentligt smidigt att installera på jobbdatorn, så slipper man släpa med sig massa egen musik eller slösa på batterierna i mobil eller mp3-spelare. Dessutom är det en guldgruva när man vill spana upp nya, eller gamla, artister och band utan att behöva ge sig ut på piratebay för att hitta någon duglig ripp på rätt album med tillräckligt antal seeders (det är ju dessutom olagligt och blir mer och mer riskabelt för plånbolen och brottsregister i och med nya Ipred-lagar och allt vad det heter). Inte heller måste man söka upp myspace-sidor (om bandet i fråga ens brytt sig om att skaffa sådan) och där hoppas att man lagt ut mer än smakprov på låtar från senaste albumet. Last.fm funkar ibland, men erbjuder sällan mer än 30-sekunders prover om man vill lyssna på något specifikt.

Visst, Spotify saknar en hel del intressanta artister eller album, men det finns med marginal tillräckligt för att hitta en plats i mitt hjärta. Spelprogrammet har dessutom snott en hel del från iTunes, vilken gör designen snygg och lättanvänd.

I gårkväll (lördag) avnjöts Thåström på Circus. Mycket bra spelning, med god blandning av låtskatten. Mannen har grym röst, men tillräckligt med scen-tics för att få Michael Stipe att skita ner sig av avund.
Behöver jag nämna att Spotify gick varm dagarna innan för att uppdatera hjärnan inför giget.


(Man skulle nästan kunna tro att jag fick betalt för att skriva ovanstående hyllningar till en ny musiklösning. Så är icke fallet, men om nån skulle vilja betala mig så att det bara säga till)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0